Voimansiirtotekniikka 2 Kaksoiskytkinvaihteisto -tehtävä 4
Tehtävän ideana on selittää kaksoiskytkinvaihteiston rakenne ja toimintaperiaate ja edut tavalliseen manuaalivaihteistoon verrattuna.
Kaksoiskytkin vaihteiston rakenne:
-Kaksoislevykytkin (voi olla kuiva tai märkä)
-Kierteisethammaspyörät rinnakkaisilla akseleilla
-Synkronointi rattaat
-Vaihteen siirtäjät/siirto haarukat
Erona manuaali lootaan tässä pääakseli on niin sanotusti päällekkäis akseli. Eli koostuu kahdesta akselista joka mahdollistaa että kun 1 vaihde on kytkettynä ulomalla kytkimellä sisempi on kytkenyt jo valmiiksi 2 vaihteen. Eli toisinsanoen kummallekkin kytkimelle on "oma akseli". Tämä tekee vaihteen vaihtamisesta nopeapaa.
Kun vaihde kytketään D asentoon, automaatti siirtäjä kytkee 1 vaihteen sisään ja kun painetaan kaasua ulompi kytkin kytkeytyy ja voima kulkee 1 vaihteen läpi ja auto liikkuu.
Kun on aika vaihtaa toiselle vaihteelle ulompikytkin vapautuu ja sisempi kytkeytyy jolloin voima virtaa 2 vaihteen läpi.
Kaksoiskytkin mahdollistaa nopeat ja pehmeät vaihteen vaihdot ja vaihteen vaihtoon menee vain muutama sadasosa. se on siis huomattavasti nopeampi
Lisäksi tämä säästää huomattavan määrän polttoainetta ja ajo-ominaisuudet paranevat.
Tässä vielä video seloste.
https://www.youtube.com/watch?v=t8aGgSbtoJE
Kaksoiskytkin vaihteiston rakenne:
-Kaksoislevykytkin (voi olla kuiva tai märkä)
-Kierteisethammaspyörät rinnakkaisilla akseleilla
-Synkronointi rattaat
-Vaihteen siirtäjät/siirto haarukat
Kun on aika vaihtaa toiselle vaihteelle ulompikytkin vapautuu ja sisempi kytkeytyy jolloin voima virtaa 2 vaihteen läpi.
Kaksoiskytkin mahdollistaa nopeat ja pehmeät vaihteen vaihdot ja vaihteen vaihtoon menee vain muutama sadasosa. se on siis huomattavasti nopeampi
Lisäksi tämä säästää huomattavan määrän polttoainetta ja ajo-ominaisuudet paranevat.
Tässä vielä video seloste.
https://www.youtube.com/watch?v=t8aGgSbtoJE
Kasperi Nikkilä
AUAJ14B
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti