Tein työn vetävään akseliin joten ensimmäisenä rengas pois, räikkä löysälle ja rumpu otetaan irti, jonka jälkeen vetoakseli otetaan pois irroittamalla vetoakselin pultit.
Seuraavaksi lukkomutteri ja kiristysmutteri pois.

Sitten napa otetaan pois. Kun napa on poissa paikoiltaan laakerin koolit puhdistetetaan ja samalla laakerin kunto tarkistetaan . Sen kuuluisi olla tasainen pinnaltaan ja siinä ei saisi olla värjäymiä. Myös laakerien kartiorullien tulee olla syvällä paikallaan. Jos laakeri on huono se vaihdetaan.
Kun nämä toimenpiteet on suoritettu napaa voidaan alkaa kasaamaan.Aluksi laakerit pitää muistaa rasvata ja napa laitetaan takasin paikoilleen.
Tämän jälkeen ulkoimmainen laakeri ja aluslevyt laitetaan paikoilleen.
Säätämistä varten säätömutteri laitetaan paikoilleen ja esille otetaan heittokello jolla mittaus suoritetaan.
Jos ei ole heittokelloa, säädetään rengas paikallaan niin kauan kunnes välys katoaa.
Heittokello laitetaan napaan ja akselin päähän ja kelloa liikutetaan edestakaisella liikkeellä.
Heittokellosta katotaan sen ilmoittama päittäisvälys jonka pitäis olla tässä laakerissa 0.25.
Jos lukema ei ole tämä 0.25 sitä säädetään säätömutterilla kohilleen.
Mittauksen jälkeen lukkomutteri laitetaan takaisin paikoilleen.
Lopuksi vetoakseli , jarrurumpu ja rengas laitetaan paikoilleen.
Kasperi Nikkilä AUAJ14B

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti