perjantai 27. tammikuuta 2017

Laturi

Purin ja mittasin mercedes benz viton laturin.





Ensimmäisenä irroitetaan hiilet, nämä lähee helpoti muutaman pultin aukaisulla.

Seuraavaksi irroitetaan diodilevy. Irroittamiseksi pitää irroittaa käämitykset, nämä lähtevät lievää väkivaltaa käyttämällä eli sivuleikkureilla vääntämällä kliput auki.
Mersun laturissa on vapaakytkimellä varustettu hihnapyörä, jonka avaamiseksi tarvittaan mersun oma erikoisavain. Tämän saa esim. Veholta törkyhintaan.


Toisen puolen kansi irti.


Seuraavaksi kuori naputellaan irti, laakerit ovat edelleen akselissa kiinni.

Ulosvetäjällä laakeri pois.
Vanha kulunut luikurengas naputellaan irti esim. taltalla ja vasaralla.
Putsataan osat ja asennetaan uusi liukurengas paikalleen.
Hiilet irtoavat kun lämmitetään juotokset kunnolla ja vedetään hiili irti, uusi asennetaan juuri päinvastoin.
Uusi hiili paikoillaan.
Voi lisätä hieman tinaa jos alkuperäinen ei tartu.




Seuraavaksi vanhat laakerit sopivalla hylsyllä ja väkivallalla pois ja uudet (pakastimessa olleet) laakerit paikalleen.



 Kasataan kuoret, kolvataan diodilevy takaisin ja laitetaan vielä hihnapyörä takaisin paikallee.





mittaukset

Lepojännite 12.38v
Pienellä teholla 14.5 v
Suurella teholla 14.9v
Latausvirta 42A
Jänntitehäviö 0.22v






Kasperi Nikkilä AUAJ14B 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti