RASKAANKALUSTON JARRUJEN SOVITUS
- Mitä tarkoitetaan jarrujen sovittamisella?
siten että jokainen akseli jarruttaa omalla paino-osuudellaan ajoneuvon painosta.
- Mitä tarkoittaa alijarrutettu perävaunu?
- Mitä tarkoittaa ylijarrutettu perävaunu?
- Mitä ongelmaa ja vaaraa aiheuttaa yli- tai alijarrutettu perävaunu?
Taas ylijarrutettu rasittaa, kuluttaa ja kuumentaa vaunun jarruja sekä kärry lähtee herkästi sivuluisuun liukkaalla kelillä.
- Mille ajoneuvoille tehdään perustarkastus?
Sekä erikoiskuljetusperävaunuille, joita ei ole varustettu alb-venttiileillä.
- Mitä perustarkastus tarkoittaa ja mikä on sen sisältö?
Hidastuvuuden mittaus jarrudynamometrillä.
Havahtuispaine on paine jolloin jarru alkaa jarruttamaan.
- Mille ajoneuvoille tehdään laaja tarkastus?
- Mitä laaja tarkastus tarkoittaa ja mikä on sen sisältö?
- Selosta:
Havahtuispaine on paine jolloin jarru alkaa jarruttamaan.
Akselikohtainen maksimi havahtumispaine on 0.08MPa.
- Akselikohtaiset erot jarruvoimissa, käyttöjarrun ja seisontajarrun sallitut arvot
- Jarrukäytävä
Jarruvoimat pitää olla rajojen sisällä kuormattuna sekä ilman.
- Jarrujen kytkentä- ja vapautumisviiveet sekä niiden sallitut arvot
Vapautumisviive on viive poljinta nostaessa siihen että jarrut vapautuvat.
Hyväksytyt viiverajat on kytkennässä 600ms ja vapautumisessa 800ms
- Levittäjäakselin laakerivälyksen raja-arvot ellei ole valmistajan ohjeita
- Laskentapaine, VOLVO FH/FM
- Minimi vaatimukset hidastuvuudelle vuosimallin 1998 N3 luokan kolmeakseliselle kuorma-autolle.
4.2. Jarrujen sovitusajo korjaamossa
Autona oli Scania r500, 3akselinen + 4akselinen vaunu.
Autona oli Scania r500, 3akselinen + 4akselinen vaunu.
Ensimmäiseksi auto rullille ja paineanturit paikoilleen.
Jokaisen akselin kohdalla köytetään akseli ketjuilla kiinni ja vedätetään sopivasti.
Lukemaa seurataan mittareista ja tietokoneelta.
Kun akseli on ajettu, irroitetaan ketjut ja ajetaan seuraava akseli rullille ja tarvittaessa vaihdetaan paineatureiden paikkaa.
Suoritetaan paineenmittaus jonka jälkeen ajetaan akselit yksi kerrallaan läpi rullilla.
Rullat mittaa vierintävastuksen, jarruvoiman, mittauspaineen, soikeuden ja havahtumispaineen.
Tarkoituksena saada lainmukaiset arvot jotka ovat jarrukäytävän sisällä.




Kasperi Nikkilä AUAJ14B




Ei kommentteja:
Lähetä kommentti