torstai 26. tammikuuta 2017

Paineilmajarrut Oppimistehtävä 4

RASKAANKALUSTON JARRUJEN SOVITUS

  1. Mitä tarkoitetaan jarrujen sovittamisella? 
 Yhdistelmän tai ajoneuvon kokonaisjarruvoiman jakautumista,
siten että jokainen akseli jarruttaa omalla paino-osuudellaan ajoneuvon painosta.
  1. Mitä tarkoittaa alijarrutettu perävaunu?
Perävaunun jarruvoima on pienempi kuin sen painon osuus yhdistelmästä.
  1. Mitä tarkoittaa ylijarrutettu perävaunu?
Perävaunun jarruvoima on suurempi kuin sen painon osuus yhdistelmästä.
  1. Mitä ongelmaa ja vaaraa aiheuttaa yli- tai alijarrutettu perävaunu?
Alijarrutettu vaunu rasittaa, kuluttaa ja kuumentaa vetoauton jarruja sekä vaunu menee herkästi linkkuun.
Taas ylijarrutettu rasittaa, kuluttaa ja kuumentaa vaunun jarruja sekä kärry lähtee herkästi sivuluisuun liukkaalla kelillä.
  1. Mille ajoneuvoille tehdään perustarkastus?
1.1.1977 jälkeen käyttöön otetuille ajoneuvoille, jotka on paineilmajarruilla.
Sekä erikoiskuljetusperävaunuille, joita ei ole varustettu alb-venttiileillä.
  1. Mitä perustarkastus tarkoittaa ja mikä on sen sisältö?
Silmämääräinen tarkastus jarrujärjestelmälle ja sen osille.
Hidastuvuuden mittaus jarrudynamometrillä.
  1. Mille ajoneuvoille tehdään laaja tarkastus?
Lukkiutumattomilla jarruilla varustettuihin autoihin tai kuormantuntevalla jarruvoimansäätimellä oleviin.
  1. Mitä laaja tarkastus tarkoittaa ja mikä on sen sisältö?
Perustarkastus sekä lisäksi venttiilien toiminnan ja säätöjen tarkastus sekä jarruvoimien jakauma- ja sovitustarkastelu hidastuvuuslaskelmiin.

  1. Selosta:
 Havahtumispaine ja sallitut arvot

Havahtuispaine on paine jolloin jarru alkaa jarruttamaan.
Akselikohtainen maksimi havahtumispaine on 0.08MPa.

  • Akselikohtaiset erot jarruvoimissa, käyttöjarrun ja seisontajarrun sallitut arvot
Käyttöjarrussa max 30% ero akselikohtaisessa jarruvoimassa.
  • Jarrukäytävä
Jarrukäytävä määrään auton sovitussuhteen.
Jarruvoimat pitää olla rajojen sisällä kuormattuna sekä ilman.
  • Jarrujen kytkentä- ja vapautumisviiveet sekä niiden sallitut arvot
Kytkentäviive on viive poljinta painaessa siihen että jarrut alkaa toimimaan.
Vapautumisviive on viive poljinta nostaessa siihen että jarrut vapautuvat.
Hyväksytyt viiverajat on kytkennässä 600ms ja vapautumisessa 800ms
  • Levittäjäakselin laakerivälyksen raja-arvot ellei ole valmistajan ohjeita
Nollaan eli hyvin lähellä välyksetön.
  • Laskentapaine, VOLVO FH/FM
volvo FH/FM  ABS 7.5bar/EBS 8.5bar


  • Minimi vaatimukset hidastuvuudelle vuosimallin 1998 N3 luokan kolmeakseliselle kuorma-autolle.
  10kn per pyörä.

4.2. Jarrujen sovitusajo korjaamossa

Autona oli Scania r500, 3akselinen + 4akselinen vaunu.






Ensimmäiseksi auto rullille ja paineanturit paikoilleen.


Jokaisen akselin kohdalla köytetään akseli ketjuilla kiinni ja vedätetään sopivasti.

Lukemaa seurataan mittareista ja tietokoneelta.

Kun akseli on ajettu, irroitetaan ketjut ja ajetaan seuraava akseli rullille ja tarvittaessa vaihdetaan paineatureiden paikkaa.


Suoritetaan paineenmittaus jonka jälkeen ajetaan akselit yksi kerrallaan läpi rullilla.
Rullat mittaa vierintävastuksen, jarruvoiman, mittauspaineen, soikeuden ja havahtumispaineen.
 
Tarkoituksena saada lainmukaiset arvot jotka ovat jarrukäytävän sisällä.




Kasperi Nikkilä AUAJ14B

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti